C.J. Dougherty - Wybrani


Ostatnimi czasy bardzo mi się poszczęściło w konkursach, bo w bodajże jednym tygodniu wygrałam aż trzy. Szkolny, facebookowy oraz ten na blogu Zagubiona w Słowach, dzięki któremu miałam przyjemność przeczytać pierwszą część bestsellerowej sagi C.J. Dougherty Wybrani. Książka ta zaintrygowała mnie ze względu na jej autorkę. Mając doświadczenia jako reporterka kryminalna czy dziennikarz śledczy, mogła stworzyć coś naprawdę interesującego i tajemniczego, a przy okazji wciągnąć mnie w swój świat.  Czy jej się to udało?


Już na wstępie powieść nabiera kryminalnego odcienia. Allie Sheridan po raz kolejny zostaje złapana przez policję czym psuje przychylność swoich rodziców. W wyniku zniknięcia brata bohaterki Christophera, cała rodzina podupada na duchu, co i tak nie powstrzymuje matki i ojca przed podjęciem tak radykalnych korków, jak wysłanie swojej córki do szkoły z internatem gdzieś poza miasto. Daleko, hen w miejsce, o którym nie słyszała. Jak się okazuje, Akademia Cimmeria jest na tyle zacofana, że nie dość, iż ma w sobie coś upiornego i wygląda jak z zamierzchłych czasów, to Alyson musi pożegnać się ze wszelką elektroniką. Zasady szkoły są przedziwne, a uczniowie pochodzą z bogatych rodzin, dodatkowo kontynuują tradycję rodzinną, ucząc się w tym odizolowanym miejscu. Coś nie pasuje... Czy Allie na pewno powinna tu być?

Gdy jedna z uczennic zostaje zabita, w szkole zaczyna panować dziwna atmosfera. Wszyscy jakby wariują, przyjaciółka odwraca się od Sheridan i okazuje się, że otaczają ją kłamstwa. Najpierw związane z zabójstwem, potem kolejne aż do samej osoby Allie. Gdy sprawy zaczynają się coraz bardziej plątać, bohaterka chce wiedzieć, kim tak naprawdę jest. Wszystko zaczyna się to rozjaśniać, to upadać w ciemność. Nie wiele staje się wyjaśnione aż do ostatniej strony, co zachęca do sięgnięcia po kolejną część, gdyż ma się te świadomość, że trzeba się dowiedzieć, jak to jest naprawdę. Nie można pozostać w niewiedzy. Należy przyznać, że Dougherty się spisała, bo niesamowicie to zgrała.

Kiedy już raz wejdzie się w do środka, trudno jest wyjść, ponieważ autorka zmanipulowała tę historię w taki sposób, że czytelnik wczepia się w nią jak rzep. Trudno się odciągnąć, bo jest się ciekawym tego jak taka postać jak Allie da sobie radę w takim środowisku. Zupełnie odrębnym, jakby wyrwanym z innej rzeczywistości. Zresztą sam opis bohaterki, który tworzy się z każdą stroną i to jak mówi oraz jak ona się zachowuje, wpływa niejako na postrzeganie tej historii. Ta rozbita dziewczyna pod skorupą zbuntowanej nastolatki, skrywa piękne wnętrze, które podczas pobytu w Cimmerii ma szanse się wydostać, jeśli ktoś jej pomoże, a ma dwóch chłopaków obok siebie. Całkiem się od siebie różnią, ale na swoje sposoby zabiegają o jej względy.

Jeden jest przystojny i każda chciałaby go mieć, a drugi trzyma się na uboczu i jest skryty tak jak tajemnica akademii. Obydwóch łączy uczestnictwo w Nocnej Szkole, o której uczniom zabrania się mówić. Alyson przez rozmaite przeciwności będzie miała trudny wybór, ale uda jej się przekonać, któremu zaufać, bo jeden z nich odsunie kłamstwa na bok. Allie ma naprawdę szczęście, że ktoś w taki sposób wyraził jej uczucia, kiedy jej wybranek czule ją dotykał i całował. Owszem, romantyczne. Nawet bardzo, bo można rozpłynąć się razem z nią. Nie jest to za słodkie, chociaż w jednym momencie mnie trochę znudziło, ale poza tym nic przesadzonego czy zbyt długiego i monotonnego.

Na wspomnianą wyżej Nocną Szkołę składają się skomplikowane czynniki i zasady. Nikt nie ma prawa o niej rozmawiać, a jeśli by się to stało, zostanie surowo ukarany. Zdecydowanie jest to najbardziej tajemniczy wątek, w który chce się wniknąć głębiej, ale czytelnikowi nie jest to jeszcze dane. Wszystko potoczyłoby się za szybko i napięcie pękłoby jak bańka mydlana, gdyby od razu otwarto drzwi do tego elementu. Niemniej jednak powoli wstępuje się na ten teren i myślę, że w kolejnej części go poznam.

Jeśli ktoś wątpi w to, że książka Wybrani jest warta uwagi, to się myli i to bardzo. Nie jest to kolejna historia o wampirach i wilkołakach, bo byłoby tego za dużo. Żadnych magicznych stworzeń, tylko prawdziwy świat, ale jakby umiejscowiony gdzieś kilka tysięcy lat wstecz wśród niewyjaśnionych okoliczności oraz odważnej i szukającej prawdy o sobie Allie Sheridan. Dodatkowo wrzuconej w kryminalne zagadki Cimmerii i wir uczuć opisanych dosyć prosto, ale nie banalnie. Książka, która ma w sobie coś, co nie pozwala przerwać czytania.



Autor: C. J. Dougherty
Tytuł: Wybrani
Tytuł oryginału: Night School
Seria: Wybrani
Data wydania: 6 marca 2013
Kategoria: Młodzież
Liczba stron: 440
Ocena: 9.5/10


Podobało się? Udostępnij:

14 komentarzy :

  1. Wydaje sie ciekawe, az chce sie czytać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dookoła tej książki było dużo szumu. Wszyscy się tak nią zachwycali, że poszłam do biblioteki i za jednym zamachem wypożyczyłam dwa tomy (bibliotekarz miał mocny argument o treści: mamy też kontynuacje, chce pani od razu?). I prawdopodobnie, gdyby nie dług awaria prądu, to nie przeczytałabym drugiego tomu do końca. Seria niezwykle mnie znużyła, na swój sposób wydawała mi się być bardzo oklepana: trójkąt miłosny, nowa uczennica, ogromna tajemnica. O ile pierwsza część jawiła mi się jako na swój sposób naprawdę intrygująca, to szybko uznałam, że to po drugiej części stwierdziłam, że to nie jest to. Jak dla mnie naprawdę nudne i niewarte uwagi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hm, jak widać mi się pierwsza część podobała. Zobaczymy jak będzie z kolejną. Tak, rzeczywiście temat na początku też wydał mi się trochę oklepany, ale się w to wciągnęłam i pierwsza myśl poszła w zapomnienie.

      Usuń
  3. Dotychczas za każdym razem gdy spotykałam się z tą książką, temat wydawał mi się oklepany i bałam się ją otworzyć, żeby się nie zrazić i nie odłożyć jej w połowie. (czego bardzo nie lubię ) ;) Twoja recenzja jednak przekonała mnie żeby za niedługo po nią sięgnąć. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki i jeśli lubisz takie klimaty, to jak najbardziej polecam ;)

      Usuń
  4. Ta książka zbiera same pozytywne opinie, więc chyba i ja będę musiała się na nią skusić. Mam jednak spore opory, bo cała sytuacja wydaje mi się dość naciągana i nieprawdopodobna, a raczej nie jestem fanką takich powieści.

    Zapraszam do mnie na www.maialis.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak naprawdę to co kto woli. Czasami nawet te naciągane historie potrafią zadowolić. "Wybrani" mi się po prosty spodobali ;)
      Dziękuję, chętnie skorzystam z zaproszenia.

      Usuń
  5. Już dawno temu odkryłam tą książkę, lecz jakoś nigdy nie miałam czasu, żeby zacząć ją czytać. Twoja recenzja bardzo mnie zachęcił, bo uwielbiam takie klimaty.
    Ehh, moja lista książek do przeczytania staje się coraz dłuższa xD

    http://threecatsproject.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Również nie lubię pozostawiać w niewiedzy i sięgam po kolejne części serii. Tej książki nie czytałam, ale mam w planach :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Od razu zaznaczam, że nie jestem w stanie przeczytać tego postu, ponieważ szablon bloga mnie rozprasza. Jest absolutnie przecudowny! Majstersztyk. Wrócę jak ochłonę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przestraszyłam się, że nie możesz przeczytać, bo rażą Cię kolory czy coś xD
      Dziękuję bardzo :*

      Usuń
  8. Bardzo chciałabym w końcu móc ją przeczytać - wygrałam dawno temu trzecią część, tylko dwóch pierwszych nadal brak ;) Po Twojej recenzji czuję się tym bardziej zachęcona.
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam pierwszą część i bardzo mi się spodobała *.* .. nie mogę doczekać się, aż sięgnę po drugi tom
    Pozdrawiam :*
    cynamonkatiebooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetny blog, zapraszam do siebie jestem tutaj nowa. Miłego dnia;)

    OdpowiedzUsuń

Melomol © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka